На блозі розміщені матеріали уроків зарубіжної літератури

Всеосвіта для Вас

Курси, вебінари, олімпіади. Портал «Всеосвіта».

"Аліса в країні Див" Льюїс Керрол українською - 1 серія

5/06/2020

Дистанційний урок у 8 класі «Марина Аромштам. «Коли відпочивають янголи»


Вітаю всіх своїх восьмикласників! Ми впевнено наближаємося до кінця навчального року. І сьогодні наш урок на тему "Марина Аромштам. Повість "Коли відпочивають янголи". Ми розглянемо моральні проблеми та їхнє осмислення у творі Марії Аромштам «Коли відпочивають янголи»
Коротко розглянемо основні лінії сюжету твору, познайомимося з конфліктом та проблематикою повісті; будемо розвивати вміння об’єктивно оцінювати як позитивні, так і негативні сторони життя; спробуємо зрозуміти в чому полягає принцип виховання взаєморозуміння в колективі, поваги до оточуючих людей. 

Хочу вас попередити, що я зареєструвала всіх учнів 8-А і 8-В класів на весняну предметну олімпіаду із зарубіжної літератури. Всі мої восьмикласники проходили тести на сайті "На урок", тому всі ви повинні мати там власні кабінети. Якщо потрібно буде ввести свої імена та прізвища - робіть це сумлінно. Нікам я не зможу додати бонусні бали. 

Ваше завдання - перейти за посиланням https://naurok.ua/class і ввести код.  

8-А

8-В

Всі, хто пройде олімпіаду, отримають додаткові 3 бали до підсумкової контрольної роботи.


А тепер - поїхали! Вивченням творчості Марії Аромштам ми завершуємо навчальний рік. Марія Аромштам – російська письменниця, журналістка, яка народилася 20 березня 1960 року в Москві. 19 років працювала вчителькою початкових класів, бачила проблеми, які хвилювали дітей, заважаючи їм навчатися.




Літературне визнання Аромштам пов’язане з виходом у світ її повісті «Коли відпочивають янголи» 2008 року.
А й дійсно, коли вони відпочивають?
Хто такі янголи? Яка їхня функція, на вашу думку?

Є такий анекдот:
Їде вранці чоловік на роботу і думає: «Ранок – поганий, друзі – не щирі, начальник – дракон, життя – це суцільні страждання!». А за плечем стоїть його янгол-охоронець, записує всі ці думки собі у книжечку і думає: «Які у нього кожного дня дивні бажання! Але нічого не вдієш – треба виконувати!»…

         Що незвичайного ви помітили у цьому анекдоті?
- Що ані людина, ані янгол не розмовляли, але янгол прекрасно чув чоловіка. Завдяки чому?
         Так, він міг чути думки чоловіка. Отже, я можу зробити припущення, що янголи володіють мовою телепатії.
         А як янголи розмовляють, як ви думаєте?
- Знáками, голосом інтуїції, прикметами…
                   Скажу вам таке: існує так звана «мова янголів», і дехто з вас нею, навіть, володіє.

         Існує теорія, що янголи спілкуються не думками, а почуттями. Наприклад, коли вас охоплює якесь палке почуття: кохання, жалість, туга, захоплення, цікавість, горе, щастя. Та так, що на очі навіть навертаються сльози і груди «розриває» від цього відчуття – це і є «мова янголів». Саме такими емоціями вони спілкуються між собою та з нами. Саме ці емоції вони й «чують»: вашу роздратованість, відчай, розпач, тугу, щастя, любов, вдячність, тощо. І реагують на них: втішають, допомагають, радіють разом з вами.

         А чи є у янголів вихідні, на вашу думку? Коли вони відпочивають? 
У творі є про це історія, яку розповіла головна героїня повісті – вчителька Марсем (скорочено від Маргарита Семенівна):
         «Якось я зустріла людину, яка кожен день перед заходом сонця начищала до блиску свою лопату. Лопата сяяла так, що в неї можна було дивитися як в дзеркало. Я запитала, навіщо він це робить. «У кожного з нас є ангел, - сказав чоловік. - Той, що відповідає за наші вчинки. Але ангели не можуть займатися тільки нами. Якщо ми щось робимо правильно – хоч щось робимо правильно, вони відлітають в інших важливих справах. І тоді однією бідою в світі стає менше. Якщо ж ми капостимо, ангели повинні залишатися поруч – виправляти наші капості. Мій ангел знає: ввечері я завжди чищу лопату.
В цей час він може бути за мене спокійний, може від мене відпочити. І він летить рятувати кого-небудь – від бурі, каменепаду, землетрусу. Летить туди, де потрібні зусилля багатьох ангелів. І якщо хоч один з них не з'явиться в потрібний момент, наслідки можуть виявитися дуже сумними».

         Вірне і це твердження, і всі ваші припущення. Проте Марина Аромштам зрозуміла й ще одну причину, завдяки якій янголи можуть відпочити. І це не коли людина має якусь стабільну звичку-заняття, а коли «підопічний» янгола – сам ніби янгол. Саме про таку героїню-вчительку й написала авторка свою повість «Коли відпочивають янголи».

         Зупинимося на ній детальніше:
Головну героїню звуть Маргарита Семенівна, але учні лагідно прозвали її Марсем.
 Вона намагається прищепити їм любов до читання книжок, виховати повагу один до одного, навчити правилам поведінки та одночасно намагається вирішувати їхні проблеми, викликані негараздами в їхніх сім’ях. Головна лінія твору – Марсем і Аліна.

Конфлікти повісті
У повісті дуже яскраво виражені конфлікти:
- проблема неповних сімей
- міжособистісний проявляється у відносинах між учнями в класі;
- конфлікт «батьків і дітей», коли через сімейні негаразди діти намагаються привертати увагу до себе;
- внутрішній, виражений через сумніви Марсем — чи правильно вона виховує своїх учнів.

Проблемні питання
У повісті розміщено записи із щоденника вчительки Марсем, а в них були прописані досить негативні  висловлювання, наприклад: «Вбила б!», «Вбила б і розвісила б по ліхтарям … Ось як мене розлютили …… Ще трохи, і я кого-небудь трісну». Чому?
Автор хотіла підкреслити, що вчитель – звичайна людина, якій притаманні різні емоції. Але, оскільки професія вчителя не дає можливості  ці емоції виразити в колективі дітей, то Марсем поділилася ними  тільки із щоденником.

Марсем прагнула викликати у дівчаток бажання бути красивими, доглянутими, навчити їх плести мотузки, а хлопчиків – захищати дівчаток від небезпек, не ображати їх.

І її першачки були захоплені балом і пригодами, понад усе прагнули стати найкрасивішими, наймужнішими, хотіли навчитися тим ремеслам, якими володіли казкові персонажі, про які розповідала вчителька.
Наприклад, історія про «Похід до пащі Дракона» (розділ 13)
«Петро зараз вчинив подвиг – врятував від загибелі принцес, які довірили йому свій захист, - сказала Марсем. - Але подвиг принца дорого оплачений: він позбувся всіх бойових шнурків і не зможе битися з Чорним Дрегоном. Він не зможе вчинити подвиг подвигів. Тому що ви піддалися паніці. Не зуміли діяти спільно. Це погано. Дуже погано для всіх нас. І дуже небезпечно. Нам не можна втрачати воїнів до вирішальної сутички. Як ми тоді зможемо перемогти? Треба внутрішньо зібратися, як слід зібратися.» Вчителька створила ситуацію для того, щоб показати дітям, як потрібно діяти у складних ситуаціях. Вона вчила їх не піддаватися паніці, коли потрібно тверезо і рішуче приймати рішення.

Але згодом відбувся випадок із запискою в день святого Валентина (розділ 26) і Марсем відчувала розчарування та брак сил. Вона докладала стільки зусиль, щоб не задавити, більше того, сформувати і підсилити внутрішній стержень дітей, та всі вони виявилися даремними, бо не дали бажаного результату.
Бо сміх і забава для дітей виявилися важливішими за толерантне ставлення один до одного.

Зрозумівши, що сильно образили і розчарували свою вчительку, усвідомили, що можуть її втратити, діти вирішили будь що повернути прихильність, любов та саму вчительку. Вони написали вчительці колективного листа, в якому просили пробачення. І Марсем, як самовідданий педагог, не змогла покинути своїх учнів навіть не тому, що вони написали лист чи розчулили її, а тому, що побачила в листі помилки. А вона не могла допустити, щоб її учні написали директорську підсумкову контрольну роботу з помилками.

Проаналізувавши всі ситуації, охарактеризуймо Марсем і визначмо, що стало причиною дитячої любові.

Риса Марсем
Ситуація, в якій риса проявилася
Чесність
Марсем не змогла обманути журі конкурсу і сказати, що основним чинником в педагогічні роботі є любов до дітей, адже вважала, що діти різні і в різних ситуаціях пробуджують різні почуття
Професійність
Уміла зацікавити дітей, заохотити до того чи іншого виду діяльності. Наприклад, діти в’язали мотузки на уроці трудового навчання, бо були впевнені, що так зможуть допомогти лицарям.
Похід в пащу Дракона для того, щоб навчити дітей поведінки в критичних ситуаціях
Лояльність
Марсем не вважала, що поламана дітьми дверна ручка є катастрофою, тим паче, що батьки її полагодять.
Доброта
Учитель погодилася взяти в клас Аліну, хоча на той момент він уже був переповнений.
Терпеливість
Маргарита Семенівна терпляче сприймає всі вибрики Кравчика, адже розуміє складність його життєвої ситуації.
Незламність
Незважаючи на ситуацію в сім’ї, яка склалася в її дитинстві, зуміла стати доброю людиною та стати професіоналом своєї справи
Креативність
Вміла вигадувати щось нове, цікаве, захопливе.
Справедливість
У кожній ситуації спочатку пробувала розібратися, а вже тоді діяти

­У повісті є ще одна вчителька – Тетяна Володимирівна, яка намагалася, щоб учні знали, що потрібно бути слухняними і відповідально ставитися до своїх обов’язків, до своєї праці, незалежно від того, лікар ти, педагог, слюсар чи садівник.

Повторимося: У своєму творі «Коли відпочивають янголи» авторка торкається безлічі проблем, серед яких найосновніші:
 проблема неповних сімей;
 проблема «батьків і дітей»;
 проблема зіткнення молодших школярів із дорослим життям;
 проблема виховання духовності, моральності у підростаючого покоління.

1. Сімейні драми
– Аліна виховується без батька, батьки Наталочки розлучаються, батько самої Марсем залишив сім’ю, маму Кравчика позбавили батьківських прав і він виховується в прийомній сім’ї)

– Як, на вашу думку, ці життєві ситуації впливають на дітей, що вони відчувають?

2. Проблеми батьків і дітей.
– Ця проблема дуже тісно пов’язана з попередньою і частково відображена в розповіді Марсем про батька та відповіді дідуся. Чи є у творі ще епізоди, які підкреслюють проблему відносин між батьками і дітьми? (Аліну дідусь розуміє краще, ніж мама, часто підтримує її. Зокрема, коли мова йшла критерії вибору вчителя, читацькі вподобання, літак, який розбився, бо клас був неслухняним і прив’язав ангелів тощо.)

– Хто з вас зустрічався з подібною проблемою? Що б ви порадили для виходу з такої ситуації? Чи знайшли ви для себе якісь поради у творі, адже він написаний не лише як твір для дітей, але й як помічник та порадник для  дорослих?

3) Сенс назви повісті
- У чому ж тоді сенс назви повісті? (Як вважала Марсем, кожна людина повинна прагнути виховувати в собі внутрішній стержень, вічні моральні цінності: розуміння, віру, терпіння, доброту, співпереживання, любов, допомогу ближньому. Якщо людина все  робить правильно, її ангели відлітають в інших важливих справах. Саме тому в світі стає менше на одну біду. Та коли людина чинить негоже, янголи  залишаються поруч, щоб уберегти від поганих вчинків. Не можна плутати крила янголів поганими справами, адже янгол відповідає за ваші дії.)

Але, на мою думку, існує ще одне пояснення назви твору: сама пані Мерсем ніби виконує роль янгола-охоронця, і тому її янгол може відпочити. Такою я бачу відповідь на питання «Коли відпочивають янголи?»

Підсумки
1) Розв’язування тестових завдань

1. Де народилася Марина Аромштам?
а) в Парижі; б) у Москві; в) у Варшаві; г)  у Києві

2. Які твори належать  Марині Аромштам?
а) «Волохата дитина», «Кактус з очима»; б) «Буба», «Чайка Джонатан Лівінгстон»; в) «Маленький принц», «Галерник»; г) «Міщанин–шляхтич», «ДонКіхот»

3. Ким працювала Марина Аромштам?
а) юристом; б) лікарем; в) вихователем; г) учителем

4. Твір «Коли відпочивають янголи» - це
а) повість; б) роман; в) оповідання; г) казка

5. Назвіть головних героїв повісті:
а) Аліна і  Янголи; б) Аліна і Наталія; в) Аліна і Марсем; г) Аліна і Єгор

6. Тато Аліни:
а) лікар – стоматолог; б) учитель в її школі; в) математик у Франції; г) загинув і став янголом

7. Яке справжнє ім’я Марсем?
а) Маргарита Семенівна; б) Марія Семенівна; в) Марина Семенівна; г) Майя Семенівна

8. Хто зіграв найбільшу роль у формуванні характеру Аліни?
а) Марсем, мама і тато; б) Марсем, школа і дідусь; в) Марсем, тато і друзі; г) Марсем, мама і друзі

9. У чому в своєму щоденнику зізнавалася вчителька?
а) у любові до дітей;  б) у ненависті до дітей;  в) у своїй слабкості і безпорадності;  г) у тому, що вона «повбивала б усіх», бо теж є просто людиною

10. Яку проблему піднято у повісті?
а) проблему війни і миру; б) проблему «важких дітей»; в) проблему неповних сімей; г) проблему вибору релігії

11. Коли відпочивають янголи?
а) коли ми сумлінно виконуємо роботу; б) коли ми відпочиваємо; в) коли ми мовчимо; г) коли ми навчаємось

Висновки уроку:
Сьогодні ми з вами переконалися, що один світ можна сприймати по-різному. Там, де учень бачить гру, вчитель робить висновки і здобуває досвід. А там, де грається вчитель, учень, насправді, навчається та формується як особистість.
– Чи змінилося сьогодні ваше уявлення про вчителя, його працю?

Домашнє завдання:
1.     Описати свого власного янгола: який він, чим він вам допомагає (можливо, намалювати його)
2.     Підібрати музичну мелодію для власного янгола. Поміркуйте, якою вона буде (повільною, швидкою, які музичні інструменти будуть звучати тощо).





ЯК СКАЧАТИ ПРЕЗЕНТАЦІЮ ЧИ КНИГУ - ДИВИСЬ ТУТ ===>>>
Допоміжні матеріали: Марина Аромштам «Коли відпочивають янголи»


Немає коментарів:

Дописати коментар

Завітай на "Всеосвіту"

Курси, вебінари, олімпіади. Портал «Всеосвіта».

МультиВікторина