Вітаю всіх своїх активних п’ятикласників! Рада вас бачити! Наш черговий,
заключний, урок зарубіжної літератури в рамках дистанційного навчання по темі
«Туве Янсон. Повість-казка «Комета прилітає». Сьогодгі ми поговоримо про головні
цінності героїв та проаналізуємо образи-символи казки.
Ваше завдання сьогодні: уважно подивитися відео-урок і разом з учителем
виконати вправи в зошиті.
УВАГА! Скріни класної роботи
мені надсилати НЕ ПОТРІБНО!
Тепер уважно дивимося і
працюємо:
Давайте ще раз підсумуємо все, що ми дізналися про
авторку і її повість-казку. Нагадайте мені, де народилася Туве Янсон? Вірно, у
Гельсінкі, столиці Фінляндії. Візьміть, будь ласка, ручки в ручки і відмітьте
це місце на карті. Чудово, це країна північних сяйв, лісів, озер, місцями, гір,
снігів і морозів.
Нагадайте мені, коли була видана повість? У 1945 році,
вірно. А писалася вона протягом яких років, адже книжка не пишеться в один день?
Важко сказати? Тоді будемо розмірковувати логічно: до свого видання повість
могла писатися протягом 1944, 1943, 1942, продовжте… Так, вірно, 1941 років, а
може й раніше.
Які роки ми з вами перерахували? Пригадайте, що
відбувалося в Європі в ці роки? Вірно – друга світова війна. У нас її називали
Великою Вітчизняною війною. Фінляндія – це Європа? Так. А Європа в ці роки була
захоплена… ким? Вірно, гітлерівською Німеччиною.
Скажіть, які події характерні для війни? Підкажу:
бомбардування, переслідування, голод, смерті, жах, горе, небезпека, розпач,
тривога, страх. І саме в таких умовах писалися книги про Мумі-тролів. Може, і
не в таких, але все одно ці трагічні для всього світу події відбилися на історіях
про Мумі-тролів. Оскільки страх і окупація, постріли і голод викликають тривогу
у дорослих, то що тоді казати про дітей!
Я звичайно не критик, але моя думка така: щоб розвіяти
страх війни Туве Янсон і створила казку. У всі часи гарні добрі казки
відволікали від суворих реалій життя, занурювали у світ мрій і заспокоювали як
дітей так і дорослих.
А що авторка зображувала у світі Мумі-тролів, які події
були ключовими? Ну, по-перше, звісно, сімейний затишок, дивакуваті, але такі
рідні сусіди, друзі; пошуки скарбів, тощо.
Всі характери персонажів яскраво прописані. Хропусь
любить командувати, Хропся думає лише про прикраси, Чмих хоче розбагатіти, Нюхмумрик
– мандрівник, Мумі-тато – захисник, Мумі-троль – надійний і підготовлений до життя
малюк, і берегиня усього доброго й вічного, звісно - Мумі- мама. А от пригоди маленьких героїв, як на
мене, не зовсім дитячі.
Переглянувши ваші домашні фанфики, я помітила, що в них
ви описуєте свої звичайні дитячі мрії і страхи: невідомі тваринки, нові друзі,
подарунки і солодощі. І жоден із надіславших мені свою домашню роботу учнів, не
зачепив теми того, що відбувається зараз у світі. Це мене дуже втішає, адже це
означає, що ви не відчуваєте тривогу і невпевненість. І це дуже добре.
А тепер пригадайте, в які пригоди «пускала» своїх Мумі-тролів
Туве Янсон? Вірно: велика повінь, комета, а хтось читав і «Капелюх чарівника». Тобто,
на героїв чигали небезпеки глобальних масштабів.
Як ви думаєте, що символізували такі події як повінь і
падіння комети? Я вважаю, що це були символи глобальних змін, які відбувалися в
той час на планеті – війна. Її не уникнути, від неї не втекти, але її можна пережити,
зберігаючи спокій, маючи хоробрий характер, турбуючись один про одного, як це й
робили наші герої.
Проводячи своїх персонажів крізь масштабні, навіть,
смертельні небезпеки, Туве Янсон ніби заспокоювала всіх: все буде добре, нам
допоможуть (образ Марабу); повінь спаде і ми збудуємо гарні й затишні будиночки;
шторм вщухне, з'явиться безстрашний капітан, який переможе шторм.
Образ обсерваторії як символ того, що потрібно навчатися,
не вірити слухам, перевіряти все самим, довіряти лише тому, що бачиш на власні
очі, адже «обізнаний – значить, озброєний».
Образ комети, мабуть, самий загрозливий з усіх. Адже
комета – це те, чого не уникнути, від чого не сховатися, це загибель усього
живого і загибель власна. Як на мене, то комета якраз і символізувала собою
війну. І авторка діями і вчинками Мумі-тролів показала, як ці нелегкі часи
пережити:
-
згуртованими діями
-
взаємопідтримкою
-
взаємодопомогою
-
стійкістю
-
навіть веселощами у хвилини затишшя
-
любов'ю, турботою
-
силою духу, спокоєм і розумними діями – без паніки,
використовуючи досвід і знання.
Адже комета, яка б вона не була страшна, пролетить, море
знову стане морем, повернуться пташки, підніметься трава, небо стане знову
блакитним і визирне сонце.
Який висновок можна зробити з усього вищесказаного? Все,
що відбувається у світі довкола нас, відображається у творах, які пишуть
письменники. Якщо письменники живуть у часи війни чи кризи, то й твори їхні,
хоч і тривожні, але несуть посил, що лихо колись мине і все буде добре.
Якщо письменники живуть у спокійні часи, у комфортних
умовах, то й твори їхні… Так, вірно – спокійні, яскраві, щасливі.
Якщо письменники бачать навколо себе знедолених людей чи
самі страждали у дитинстві, то й твори їхні будуть про нещасних і знедолених,
про їхні пороки, вади і пошуки кращого життя. У таких творах дуже часто в кінці
вказуються шляхи подолання перешкод для здобуття омріяного щастя.
Ну, от ми й проаналізували загальний зміст творів про Мумі-тролів. І на цьому завершуємо вивчення творчості Туве Янсон!
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ ТАКЕ:
Вправи 1-2-3, сторінка 41-42: читаєте у хрестоматії про Суботика і записуєте все, що проситься у вправах.
А я рада була сьогодні з вами поспілкуватися (хоч і заочно), сподіваюся, що ви засвоїли
матеріал. До нових зустрічей! Пам’ятайте, що я вас всіх дуже люблю!
Найкращі роботи (відео, презентації, малюнки) будуть розташовані у цій
статті, коли я їх отримаю.
Комікс учениці 5-А класу Богдани Роєнко
Немає коментарів:
Дописати коментар